לאחר שראינו את מקור החשיבה המקורית, החשיבות של
המקוריות ואיך להגיע לחשיבה מקורית, אני רוצה להציע דרך למצוא את הדרך שבה יהיה
אפשר לבטא את היצירתיות. כלומר, איזה יצירה מתאימה לי?
ב1983
דוקטור הווארד גארדנר פיתח שיטה חינוכית הנקראת "תאוריית האינטליגנציות
המרובות". במחקר זה חקרו גארדנר ושותפיו סוגים שונים של ילדים: עילויים,
הדיוטים, מחוננים, אוטיסטים ועוד. הם הגיעו למסקנה שלאנשים שונים יש סט כישורים
שונים ומיומנויות שונות המפותחות ברמות שונות. אינטליגנציות אלה מופיעות אצל כל
אחד ואחת ברמה כזאת או אחרת.
שמונה האינטליגנציות של גארדנר
גארדנר פיתח את שמונה האינטליגנציות הנ"ל
ושיער שבעתיד בעקבות מחקרים נוספים יתווספו אינטליגנציות נוספות. גארדנר הגדיר את
האינטליגנציה כ"יכולת לפתור בעיות או ליצור תוצרים שיש להם ערך במסגרת
חברתית-תרבותית נתונה". ניתן לראות כאן את הדגש של גארדנר ביצירת תוצרים,
הנושא שלשמו התכנסנו כאן היום.
לא כל יכולת היא אינטליגנציה – יש כמה קריטריונים, אתייחס לשניים מהם:
1. יכולת שאפשר לבטאה בעזרת מערכת סמלים (מספרים, אותיות, תווים וכו').
2. יכולת שניתן לפתח באמצעות למידה, ובעזרתה להגיע לרמת מומחיות.
לא כל יכולת היא אינטליגנציה – יש כמה קריטריונים, אתייחס לשניים מהם:
1. יכולת שאפשר לבטאה בעזרת מערכת סמלים (מספרים, אותיות, תווים וכו').
2. יכולת שניתן לפתח באמצעות למידה, ובעזרתה להגיע לרמת מומחיות.
הגדרת האינטליגנציה של גארדנר מתחברת אל הפוסט
הקודם שבו דיברנו על חשיבה מחוץ לקופסא – היכולת לפתור בעיות. יכולת פתרון בעיות
הינה יכולת מאוד מוערכת כיום בשוק העבודה, ולשם כך יש צורך ברמת יצירתיות בסיסית
ולעיתים אפילו מתקדמת. הרבה מן היצירות הגדולות באות ממקום של פתרון בעיה בתחום
מסוים – ממענה על צורך ציבורי, דרך עזרה לאדם בצרה עד ביטוי קשיים נפשיים פנימיים.
פתרון בעיות אלה הן יצירת תוצר בעל ערך במסגרת הנתונה, כך שעל-מנת ליצור עלינו להבין את הבעיה שמולה אנו מתמודדים, ולבחור את האינטליגנציה המתאימה והנכונה לנו, שבעזרתה נוכל לפתור את הבעיה וליצור את היצירה שלנו.
פתרון בעיות אלה הן יצירת תוצר בעל ערך במסגרת הנתונה, כך שעל-מנת ליצור עלינו להבין את הבעיה שמולה אנו מתמודדים, ולבחור את האינטליגנציה המתאימה והנכונה לנו, שבעזרתה נוכל לפתור את הבעיה וליצור את היצירה שלנו.
כדי להמחיש את הצורות השונות שבהן ניתן לגשת
לבעיה, איעזר בעולם החינוך שממנו גארדנר הגיע.
אם ברצונך ללמוד על חוקי ביקוש והיצע בכלכלה, תוכל לקרוא על הנושא (מילולית), ללמוד משוואות מתמטיות המבטאות את זה (לוגית), לבחון טבלה גרפית המתארת את העיקרון (חזותית), לבחון את החוקים מתוך עולם הטבע (טבעית) או מתוך עולם המסחר (בין-אישית), לבחון את התופעה מתוך הגוף שלך [לדוג': כשאתה נותן לגוף שלך מזון הביקוש לרעב יורד. כשההיצע של המזון קטן, הביקוש של הבטן גדל וכך אתה נהיה רעב] (תוך-אישי וגופני), או לכתוב שיר על הנושא (מוסיקלית).
אם ברצונך ללמוד על חוקי ביקוש והיצע בכלכלה, תוכל לקרוא על הנושא (מילולית), ללמוד משוואות מתמטיות המבטאות את זה (לוגית), לבחון טבלה גרפית המתארת את העיקרון (חזותית), לבחון את החוקים מתוך עולם הטבע (טבעית) או מתוך עולם המסחר (בין-אישית), לבחון את התופעה מתוך הגוף שלך [לדוג': כשאתה נותן לגוף שלך מזון הביקוש לרעב יורד. כשההיצע של המזון קטן, הביקוש של הבטן גדל וכך אתה נהיה רעב] (תוך-אישי וגופני), או לכתוב שיר על הנושא (מוסיקלית).
ראינו כאן שלכל אחד ואחת דרך אחרת להסתכל על בעיה
ודרך אחרת לפתור אותה. אחד הקריטריונים שגארדנר נתן לאינטליגנציה היא שניתן לפתח
אותה באמצעות למידה ולהגיע לרמת מומחיות. הרמב"ם,
פילוסוף יהודי מהמאה ה-12, בספרו "שמונה פרקים לרמב"ם" - הקדמה
למסכת אבות, בו הוא "עורך דיון" עם אריסטו על גישות שונות, כותב על
נטיות נפש האדם. הרמב"ם סובר שאדם נולד עם נטייה מסוימת שאם הוא יפתח אותה
הוא יוכל להגיע לרמת מומחיות. אין זה סותר את פיתוח הנטיות האחרות אך רמת המומחיות
הגבוהה ביותר תהיה אצל אדם בעל נטייה מולדת לתחום זה. לדוג': שתי נשים בעלות נטיות
שונות – האחת למוזיקה והשנייה לכתיבה (אינטליגנציה מוסיקלית מול מילולית). במידה
ושתיהן יפתחו את התחום המוסיקלי באותה מידה, לראשונה יהיה יותר סיכוי להצטיין
ולהיות עילוי בגלל נטייתה הטבעית. השנייה תוכל להצטיין אך היא תצטרך לעבוד קשה
יותר מהראשונה כדי להגיע לרמה זאת.
לסיכום, לאחר שגילינו את נטייתנו הטבעית, זאת
שאנחנו מרגישים שנוכל להצטיין בה בצורה הכי טובה ושאנחנו מסוגלים לפתח אותה ולהגיע
איתה לרמות מומחיות והצטיינות, עלינו ללמוד אותה ולהתחיל ליצור איתה.
בפוסט הקודם דיברנו על יציאה משתי "קופסאות" במקביל המובילות ל"קופסא" משותפת חדשה – והגדרנו את זה כ"גאונות". גם כאן עיקרון זה של שיתוף עולמות שונים ביצירה יכול ליצור משהו שונה ומיוחד. השימוש באינטליגנציות שונות ביחד יכול ליצור משהו שאנשים רבים יוכלו להתחבר אליו מכיוון שהוא מונגש בצורות שונות. בנוסף, הוא מערב פתרון של יותר מבעיה אחת וכך יוצר משהו מקורי וחדש.
בפוסט הקודם דיברנו על יציאה משתי "קופסאות" במקביל המובילות ל"קופסא" משותפת חדשה – והגדרנו את זה כ"גאונות". גם כאן עיקרון זה של שיתוף עולמות שונים ביצירה יכול ליצור משהו שונה ומיוחד. השימוש באינטליגנציות שונות ביחד יכול ליצור משהו שאנשים רבים יוכלו להתחבר אליו מכיוון שהוא מונגש בצורות שונות. בנוסף, הוא מערב פתרון של יותר מבעיה אחת וכך יוצר משהו מקורי וחדש.
כאן מגיע האתגר הגדול – איך אני יודע/ת מהי
הנטייה הטבעית שלי? איך עלי ליצור?
מבחן אינטליגנציות מרובות ניתן למצוא בלינק הבא
(חשוב לקחת את התוצאות בעירבון מוגבל):
עוד על תאוריית האינטליגנציות המרובות של גארדנר:
שמונה פרקים לרמב"ם:

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה